Predprimárne vzdelávanie - Oblasť Umenie a kultúra
Vzdelávacia oblasť Umenie a kultúra má dve základné časti – hudobnú výchovu a výtvarnú výchovu.
Hudobná výchova: Hlavným cieľom hudobnej výchovy je rozvíjať elementárne hudobné schopnosti, zručnosti a návyky detí predškolského veku, ktoré sa stanú základom pre ich ďalšie plnohodnotné zmocňovanie sa hudby. Ide o komplex hudobných aktivít, ktoré sa navzájom prelínajú, podmieňujú, dopĺňajú, podporujú a zmysluplne integrujú. Dieťa je potrebné vnímať ako jedinečnú osobnosť s väčšou, či menšou mierou hudobného nadania, ktorá má právo byť rozvíjaná po hudobnej i emocionálnej stránke.
Jednotlivé hudobno-výchovné činnosti tvoria šesť podoblastí tejto vzdelávacej oblasti.
Výtvarná výchova: Hlavným cieľom výtvarnej výchovy je dosiahnuť, aby deti prostredníctvom hravých výtvarných činností s materiálmi a nástrojmi pomocou jednoduchých výtvarných vyjadrovacích prostriedkov vyjadrovali svoje predstavy, rozvíjali si fantáziu a tvorivosť, získavali a rozvíjali si elementárne výtvarné schopnosti, zručnosti a návyky. Výtvarná výchova oboznamuje dieťa s prostredím výtvarnej tvorby, predstavujúcej komplexný spôsob poznávania sveta, na ktorom sa v harmonickom vzťahu podieľajú všetky zložky osobnosti: senzibilita, racionalita, intelekt, intuícia, temperament, fantázia, vedomé i nevedomé duševné aktivity.
Obsah vzdelávacej oblasti sa člení na šesť podoblastí.
Hudobná výchova Výtvarná výchova
1.1 Rytmické činnosti 2.1 Výtvarné činnosti s tvarom na ploche
1.2 Vokálne činnosti 2.2 Výtvarné činnosti s tvarom v priestore
1.3 Inštrumentálne činnosti 2.3 Výtvarné činnosti s farbou
1.4 Percepčné činnosti 2.4 Spontánny výtvarný prejav
1.5 Hudobno-pohybové činnosti 2.5 Synestézia (medzizmyslové vnímanie)
1.6 Hudobno-dramatické činnosti 2.6 Vnímanie umeleckých diel
autor: © ABC